Scholen moeten meer uren maken, maar wat houdt dat in. Leert een kind meer als het meer uren op school zit? In de Volkskrant van vandaag wordt daar een vraagteken bij gezet. Van alle kanten wordt het onderwijs bestookt en allerlei regeltjes en oplossingen worden geboden, maar gaat daarmee het niveau van het onderwijs omhoog? Ik werk mee op de basisschool en heb 2 kinderen op het voortgezet onderwijs. Zie ik daar kwaliteit? Wat ik wel zie is dat de school soms weinig van de kinderen eist. Ik werk met drie groepen aan het maken van een werkstuk. Het valt me op dat de bedoeling wel goed is, maar dat de eisen laag zijn. Veel kinderen maken zich er makkelijk van af. Snel achter de computer, teksten en plaatjes zoeken. Ze moeten wel een woordveld maken en hoofdvragen opstellen, maar echt met de kinderen de diepte in, wat meer uit ze halen, dat merk ik niet altijd. En zeker op de basisschool is dat niet altijd mogelijk. Het niveauverschil tussen de kinderen is natuurlijk groter dan op het voortgezet onderwijs. Maar toch… kinderen die het wel kunnen worden niet echt uitgedaagd. En helpen dan meer lesuren? Nee, dat denk ik niet. Dat is een andere houding van de leerkracht. Een wil van de leerkracht om alles uit een kind te halen wat er in zit. Ik merk dat als een leerkracht dat niet doet, een kind wat lui wordt en makkelijk, laks. Dat is toch zonde. Dus in die extra lesuren, meer aandacht voor wat een kind kan en wat een kind doet. Verlang wat meer van een kind, daag het wat meer uit. Kwaliteit zit niet in alleen in de lesstof, maar juist ook wat een leerkracht er mee doet. De oudste van mij had in groep 5 een leerkracht die het niet zo nauw nam met de lesstof. Dat is natuurlijk aan een kant een probleem. Maar elke dag begon hij met praten over het jeugdjournaal van de dag ervoor, en als er een interessant onderwerp in zat, dan had hij het altijd opgenomen en kon hij het nog een keer laten zien in de klas. Kinderen gingen erover in discussie. Hij werkte veel met video en veel algemene onderwerpen kwamen aan bod. De kinderen hebben in dat jaar veel geleerd, alleen niet voldoende van de lesstof. Taal en rekenen liepen ze achter. Dat moest natuurlijk ook weer ingehaald worden. Ergens in het midden ligt natuurlijk de juiste weg. Aandacht voor wat er om ons heen gebeurt, aandacht voor discussie daarover en de mening van de kinderen. En natuurlijk aandacht voor taal en rekenen. En dat zit niet alleen in een hoeveelheid uren, maar meer wat je met die uren doet.
Geef een reactie