• Home
  • Boekenlijst
  • Cadeautips
  • E-mail service
  • Links voor ouders
  • linktest
  • Overige links
  • Sitemap

Kids en zo...

voor opvoeding en onderwijs

  • Algemeen
  • Basisonderwijs
    • Huiswerk
    • Naar groep 3
    • Nieuwe leren
    • Onderwijs
    • Ouderbetrokkenheid
    • Overblijven
    • Schoolkeuze BO
  • Computer en internet
    • cyberpesten
    • E-mail
    • Educatieve CD-roms
    • Eigen website, Profielsite en/of weblog
    • gamen
    • Informatieve websites
    • informatie zoeken
    • Kinderwebsites
    • MSN/chatten
    • Privacy
    • Software
    • typen
    • Veilig online
  • Gelezen – gezien
    • Boeken
    • Films
    • Internet
    • J/M
    • Krant
    • persbericht
    • TV – radio
  • Gezin
    • (zak)geld
    • Groen opvoeden
    • Kids en werken
    • Kinderfeestje
    • Meehelpen
    • Mobieltjes
    • Opvoeding
  • Gezondheid
    • Beweging
    • Luizen
    • Overgewicht
    • Voedsel en eten
    • ziektes
  • Groep 8
    • (CITO)eindtoets
    • Naar de brugklas
  • Pubers
    • Sexualiteit
  • Schoolvakken
    • (voor)lezen
    • Aardrijkskunde
    • Biologie
    • filmpjes
    • Geschiedenis
    • Nederlands
    • Rekenen
    • Taal
    • Topografie
    • Themalessen
    • werkstukken en spreekbeurten
    • Wiskunde
  • Spelen en speelgoed
    • (buiten)spelen
    • Breinbrekers
    • Bordspelen
    • Games
    • Nintendo DS
    • Spelend leren
    • Wii
  • Veiligheid
  • Voortgezet Onderwijs
    • Schoolkeuze VO
    • Technasium
    • Profielkeuze
    • Taal leren
  • Vrije tijd
    • Bewegen en sport
    • Dagje uit
    • Film en foto
    • Naar buiten
  • Zorg en leerproblemen
    • AD(H)D
    • Alcohol
    • Alcohol en drugs
    • Dyslexie
    • Leerproblemen
    • Pesten
    • Weerbaarheid/Sociaal vaardig
Je bent hier: Home / Gelezen - gezien / Krant / Nieuwe leren lijkt vooral gunstig voor meisjes

Nieuwe leren lijkt vooral gunstig voor meisjes

20 mei 2007 Door redactie Reageer

Hersenen van jongens en meisjes zitten iets verschillend in elkaar. Meisjes onthouden makkelijker teksten en zijn verbaal sterker dan jongens, aldus Jelle Jolles, hoogleraar neuropsychologie aan de Universiteit van Maastricht, zaterdag 19 mei in de Volkskrant. Omdat het onderwijs steeds verbaler is geworden profiteren vooral meisjes hiervan. Discussieren in groepjes, samenwerken, allerlei vormen waarbij die verbale communicatie van belang is, is steeds belangrijker binnen het onderwijs. En dit is de meiden op het lijf geschreven. Jongens hebben hier veel meer moeite mee, zij zijn het de afgelopen jaren dan ook minder gaan doen in het onderwijs. Ik merk het ook op school. In groep 8 moeten ze nu in tweetallen een werkstuk maken. De groepjes zijn door het lot samengesteld. Er zijn dus groepjes met alleen meiden of alleen jongens en er zijn gemengde groepjes. De meiden werken samen, zoeken samen dingen op en bepalen samen dingen. De groepjes met alleen jongens bepalen snel de taken en gaan dan elk aan het werk. De gemengde groepen verlopen moeizamer. Het kan natuurlijk ook puur aan de samenstelling liggen, maar het valt me wel op. De meidengroepen zijn over het algemeen al verder met hun taak dan de gemengde groepen. Grappig om dit dan ook zo in de krant te lezen. Het nieuwe leren is vooral steeds meer discussieren, samenwerken en zo. Jongens zullen hier dus hun weg in moeten vinden. Of het onderwijs moet een vorm vinden waar beide groepen goed in kunnen werken. Maar het lijkt erop dat de meiden hier een inhaalslag kunnen doen.
Gelezen in Volkskrant zaterdag 19 mei 2007

Categorie: Krant, Nieuwe leren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De leukste beweeggames voor de Wii

Zoeken

Archief

Bol.com

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Voor schoolspullen naar Bol.com

Kantoor en schoolKantoor en school

leuk leerzaam speelgoed

[footer_backtotop]

Copyright © 2023 ยท Bronwasser Websites | contact | gebouwd in WordPress