Stichting Consument en Veiligheid is een campagne begonnen om ouders alerter te maken op de risico’s van het vallen van kinderen. Vanochtend stond hierover een stukje in de Volkskrant. Natuurlijk hoort vallen bij het opgroeien van kinderen. De uitdrukking is niet voor niets ‘leren met vallen en opstaan’. Maar tussen vallen en vallen zitten grote verschillen. Jaarlijks belanden 25 duizend kinderen jonger dan 9 jaar in het ziekenhuis na een val van de trap, commode, klimrek of trampoline. Zo wijst de stichting op het vaak ontbreken van een traphekje onderaan de trap. Waardoor de kinderen naar boven kunnen klauteren en alsnog naar beneden kunnen vallen. Ook ramen zonder beveiliging zijn een groot gevaar voor kinderen. De stichting mag in haar tv-spotje daarom ook het nummer ‘Tears in heaven’ van Eric Clapton gebruiken. Eric Clapton schreef dit nummer nadat zijn zoontje was overleden na een val uit een (onbeveiligd) raam op de 53ste verdieping. De stichting heeft een website online gezet met informatie en tips voor ouders: www.valwijzer.nl en gaat valclinics organiseren op basisscholen en sportclubs.
Een kleine persoonlijke noot: Als 10 jarige moest ik af en toe mijn zusje voorzien van een schone luier. Dat ging toen nog met katoen en spelden. Mijn zusje was zeer bewegelijk en gooide het bakje met spelden op de grond. Ik probeerde met een hand mijn zusje vast te houden en ondertussen toch te bukken om de spelden te pakken. Ondertussen draaide mijn zusje zich met een grote zwaai om en kukelde van de commode. Op haar hoofd. Gelukkig heeft ze er niets ernstigs aan over gehouden. Maar achteraf gezien is een 10 jarige natuurlijk veel te klein om zonder toezicht een bewegelijk kind op een commode te verschonen.
Persbericht van de campagne
Website Stichting Consument en Veiligheid
Onderdeel website over de campagne
Geef een reactie