“Als je kind leerproblemen heeft’ is een zeer informatief en handzaam boek voor ouders. In het boek, wat een duidelijke indeling heeft, staan veel ervaringen uit de praktijk van remedial teaching en huiswerkbegeleiding, afgewisseld met tips en informatie.
Allereerst krijgen we de indruk van de aard van de leerproblemen. Voorbeelden geven aan dat niet elke probleem, ook echt een leerprobleem is. Soms is een iets andere aanpak al voldoende om een gewenst resultaat te krijgen. Daarna volgt een overzicht van mogelijke oorzaken van al deze leerproblemen. Er is namelijk een grote toename van het aantal kinderen met een leerprobleem geconstateerd. Zijn er meer kinderen met leerproblemen of zijn we er alerter op. Zien we meer problemen?
In het tweede deel volgt een overzicht van de verschillende leerproblemen en is gekeken of deze binnen een indeling passen. Grofweg kennen we de gedragsstoornissen, de leerstoornissen, sociaal-emotionele problemen, zintuigelijke en motorische problemen en capaciteitsproblemen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook een aantal externe factoren die van invloed kunnen zijn, zoals gezinsproblemen. In het boek wordt elke categorie uitvoerig besproken.
Naast een bespreking van de meest voorkomende leerproblemen of oorzaken van leerproblemen gaat het boek ook uitvoerig in op de verschillende toetsen en testen die voorhande zijn om een leerstoorniste signaleren. Binnen zijn de scholen zijn vaak al standaard toetsen om kinderen op diverse vaardigheden te testen. En de toetsen die standaard op vele scholen worden gehouden om de leerprestaties te meten, zoals de CITO entreetoets en de CITO eindtoest.
De volgende twee hoofdstukken behandelen de leerproblemen op de basisschool en op de middelbare school. Deze verhalen zijn geïllustreerd met voorbeelden uit de RT praktijk en zijn duidelijk herkenbaar. In het hoofdstuk over leerproblemen op de middelbare school staan ook twee methodes beschreven om beter huiswerk te kunnen maken. Iets waar vooral kinderen in de brugklas tegenaan lopen, omdat dit toch anders is dan op de basisschool en ze nu opeens voor meerdere vakken tegelijk huiswerk moeten maken,
Het laatste hoofdstuk geeft de (on)mogelijkheden van RT en huiswerkbegeleiding aan. Ook dit hoofdstuk bevat weer veel informatie en herkenbare verhalen. Juist deze verhalen maken het boek makkelijk om te lezen en zijn een duidelijke aanvulling op de verder zeer goed beschreven meer inhoudelijke informatie.
Hoewel het boek alleen over kinderen met leerproblemen lijkt te gaan is het ook voor ouders met kinderen die redelijk makkelijk leren goed om eens door te lezen. Vooral de stukken over huiswerk maken kunnen ook voor hen nog bruikbare tips opleveren.
Al met al een zeer goed en informatief boek. Zeker de moeite waard om een keer door te nemen en heeft je kind leerproblemen, dan is het boek zeker de aanschaf waard.
Timon Versendaal zegt
Beste meneer/mevrouw,
Ik moet voor mijn school een werkstuk maken over dyslectie. Zou u mij misschien informatie kunnen sturen over dyslectie zelf en over hoe kinderen met dyslectie het beste begeleid kunnen worden.
Ik hoop snel iets van u te horen,
mvg
Timon Versendaal
Karin zegt
Hallo Timon,
Ik heb zelf geen informatie over dyslexie maar er is op internet voldoende te vinden. Kijk eens bij http://www.kennisnet.nl bij leerlingzorg:
http://leerlingzorgpo.kennisnet.nl/orthotheek/leerproblemen/dyslexie daar staan vele links naar dyslexie of op masterplan Dyslexie: http://www.masterplandyslexie.nl/